EnergyIntel Group: Ηλεκτροκίνηση – Η εξέλιξη των μεταφορών

Tου Μάριου ΑλεξάνδρουChief Operations Officer EnergyIntel Group

Τόσα πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί τα τελευταία χρόνια όσον αφορά το περιβάλλον και την προστασία του, για τον απλό λόγο ότι οι επιστήμονες εδώ και δεκαετίες μάς προειδοποιούν για τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και άλλα τόσα θα λέγονται και θα γράφονται καθημερινά, όσο θα βλέπουμε τις προειδοποιήσεις αυτές να γίνονται μια καταστροφική πραγματικότητα.

Η Κύπρος, γνωστή για τη φυσική της ομορφιά και τα τουριστικά αξιοθέατα, αντιμετωπίζει σημαντικές περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να παίξει κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. Τα ηλεκτρικά οχήματα, γνωστά για τις μηδενικές εκπομπές τους κατά την κίνηση, μπορούν να μειώσουν σημαντικά το οικολογικό αποτύπωμα του νησιού.

Ωστόσο, η έλλειψη ενός εκτεταμένου και προσβάσιμου δικτύου φόρτισης αποτελεί έναν σημαντικό φραγμό στην υιοθέτηση των EV.

Η ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου φόρτισης EV είναι αναγκαία για να ενθαρρυνθεί η μετάβαση από τα οχήματα που εξαρτώνται από τα ορυκτά καύσιμα, συμβάλλοντας έτσι σε καθαρότερο αέρα και υγιέστερο περιβάλλον απαλλαγμένο από ρύπους και θόρυβο.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε προσφάτως η Στατιστική Υπηρεσία, η ετήσια αύξηση του συνολικού αριθμού των εγγραφέντων οχημάτων κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022, έφτασε το 32,5%, φτάνοντας τις 38.503, σε σύγκριση με 29.062.

Τον δε Οκτώβριο 2023, σχεδόν διπλασιάστηκαν οι εγγραφές οχημάτων σε σχέση με τον Οκτώβριο 2022.

Από όλα αυτά τα οχήματα, δηλαδή των 38.503 νέων εγγραφών τους πρώτους δέκα μήνες φέτος, μόνο τα 1.809 είναι ηλεκτροκίνητα και τα 8.875 υβριδικά.

Συγκεκριμένα, οι εγγραφές επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν αυξήθηκαν κατά 34,1% και έφτασαν τις 30.897, σε σύγκριση με 23.045 την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Από το σύνολο των επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν, 12.651 ή 40,9% ήταν καινούρια και 18.246 ή 59,1% ήταν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα ενοικίασης ειδικότερα παρουσίασαν αύξηση 40,6% στα 5.157.

Στην Κύπρο, η ανάγκη ανάπτυξης ενός εκτεταμένου δικτύου φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι περισσότερο αδήριτη από ποτέ.

Καθώς ο κόσμος στρέφεται προς πιο βιώσιμες μορφές μετακίνησης, η Κύπρος αντιμετωπίζει τη διπλή πρόκληση της ανταπόκρισης στις διεθνείς τάσεις και της διαχείρισης των δικών της ενεργειακών αναγκών.

Η ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου φόρτισης είναι κρίσιμη για να ενθαρρύνει την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων. Χωρίς επαρκή πρόσβαση σε σημεία φόρτισης, οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του νησιού μπορεί να διστάζουν να αγοράσουν ή να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς η αβεβαιότητα για την ευκολία φόρτισης παραμένει ένα σημαντικό εμπόδιο.

Τα καταγεγραμμένα σημεία φόρτισης στην Κύπρο είναι απογοητευτικά στον αριθμό, καταγράφοντας μόλις 115 στις ελεύθερες περιοχές τα οποία κατανέμονται 66 σε δημόσια σημεία, 46 σε ιδιωτική περιουσία και 3 τα οποία δεν διευκρινίζονται.

Ανά πόλη έχουμε 33 στη Λευκωσία, 39 στη Λεμεσό, 16 στην Πάφο, και 12 στην Ελεύθερη Αμμόχωστο, σύμφωνα με το Plugshare, την εφαρμογή κινητού που πληροφορεί τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκίνητων πού μπορούν να φορτίσουν το όχημα τους.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο σοβαρό όταν αναλογιστεί κανείς ότι ακόμη δεν διασφαλίζεται ποιοι από αυτούς τους φορτιστές λειτουργούν με ηλεκτρισμό που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και δεν χρησιμοποιούν ηλεκτρισμό που παράγεται από ορυκτά καύσιμα, γεγονός που καθιστά την όλη προσπάθεια ανώφελη.

Σκεφτείτε τη γελοιότητα να έχουμε ηλεκτρικό αυτοκίνητο και από πίσω να σέρνουμε μια ηλεκτρογεννήτρια πετρελαίου να το φορτίζουμε. Η Κύπρος, με τον ήλιο που λάμπει σχεδόν όλο τον χρόνο, έχει τη μοναδική ευκαιρία να ενσωματώσει την ηλιακή ενέργεια στο δίκτυο φόρτισης. Αυτό όχι μόνο θα μειώσει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα αλλά και θα παρέχει μια πιο καθαρή, βιώσιμη μορφή ενέργειας για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η δημιουργία ενός τέτοιου δικτύου φόρτισης απαιτεί συνεργασία μεταξύ της κυβέρνησης, των τοπικών αρχών, των επιχειρήσεων και των παρόχων ενέργειας. Με την κατάλληλη στρατηγική και επενδύσεις, η Κύπρος μπορεί να μετατραπεί σε έναν πρωτοπόρο στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή, προσφέροντας παράλληλα οφέλη για το περιβάλλον και την οικονομία της.

Παράλληλα, η ανάπτυξη ενός τέτοιου δικτύου μπορεί να αποτελέσει και έναν σημαντικό τουριστικό παράγοντα. Η δυνατότητα εύκολης φόρτισης θα καταστήσει την Κύπρο πιο ελκυστική για τους οικολογικά συνειδητοποιημένους τουρίστες, προσθέτοντας έναν ακόμη λόγο για να επιλέξουν το νησί για τις διακοπές τους.

Τέλος, η ενσωμάτωση της τεχνολογίας έξυπνης φόρτισης, η οποία επιτρέπει τη διαχείριση του φορτίου και τη βελτιστοποίηση της χρήσης της ενέργειας, είναι απαραίτητη. Αυτό θα διασφαλίσει ότι το δίκτυο φόρτισης λειτουργεί με τον πιο αποδοτικό και βιώσιμο τρόπο, προσφέροντας μια σταθερή, αξιόπιστη λύση για τους χρήστες των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η ανάγκη ανάπτυξης του δικτύου φόρτισης στην Κύπρο δεν είναι μόνο μια προοπτική ανάπτυξης, αλλά και μια ευκαιρία για το νησί, να καταστεί πρωτοπόρο στην περιοχή στην υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών. Αυτό θα συμβάλει όχι μόνο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της, αλλά και στην προσέλκυση νέων επενδύσεων και τουριστών.